חנינה: האם ראוי להתחשב בצרכני סמים קלים

בשפה היומיומית, "סמים קלים" הם סמים שגורמים, באופן יחסי, לנזק גופני קטן, וכמעט ולא גורמים לתמותה.

בעבר, לא פקודת הסמים המסוכנים ולא כל חוק אחר בישראל, הבחינו בין סמים קלים לבין סמים שאינם כאלה, אלא הבחינו בין חומרות עבירות הסמים. ב-2018 תוקנה הפקודה, ומאז היא מחריגה שימושים חד פעמיים במריחואנה ומגדירה אותם כעבירות קנס.

במאמר זה אביע את דעתי באשר לשאלה האם ראוי להעניק חנינה ולהתחשב בצרכני סמים קלים.

 

המשתמשים בסמים קלים חווים גם את השפעותיהם השליליות

אמנם, כאמור, סמים קלים גורמים, בדרך כלל, לנזק גופני קטן, וכמעט ולא גורמים לתמותה, אך גם המשתמשים בסמים "קלים" חווים את ההשפעות השליליות של סמים אלה, למשל חרדה, עייפות, או פגיעות קוגניטיביות למיניהן.

בנוסף, כל אדם הוא שונה מרעהו, וייתכן שהשימוש בסמים קלים ישפיע על אדם באופן חמור משהשפיע על אחר. למשל, ייתכן שחרדה של אדם מסוים תבוא לידי ביטוי רק כאשר הוא יימצא במקום ספציפי, בעוד שחרדה של אחר תתבטא בכך שהוא יחשוש לצאת מפתח ביתו, דבר שיבודד אותו מחבריו ואולי אף ממשפחתו, ימנע ממנו לעבוד ובכך יגרום לו לנזק כלכלי.

כלומר, העובדה שסמים מסוימים נחשבים ל"סמים קלים", לא אומרת שגם השפעתם על המשתמשים בהם היא בהכרח קלה.

 

הסמים הקלים לא השפיעו? אז "נעלה שלב"

כאמור, כל אדם הוא שונה מרעהו, ואכן, גם אם שימוש בסמים קלים השפיע על אחד באופן חמור, ייתכן בהחלט שהשפעת הסמים הקלים על אדם אחר תהיה הרבה פחות חמורה.

יהיו שיגידו, שאם לאדם כמעט ולא נגרם שום נזק, גופני או נפשי, כתוצאה מהשימוש בסמים קלים, אין עם זה כל בעיה – והוא יכול להמשיך להשתמש בסמים אלה.

לדעתי, מדובר במחשבה שגויה. אדם המשתמש בסמים, גם אם הם מוגדרים כקלים, ובפרט כמעט שלא חווה את השפעותיהם השליליות – עלול, כתוצאה מכך, להגביר את תדירות שימושו בסמים. שימוש מוגבר שכזה, יכול להיחשב כהתמכרות, ועלול להגדיל באופן משמעותי את הסיכוי להשפעות השליליות של הסמים הקלים על אותו אדם, ובפרט לגרום לו לנזקים גופניים ונפשיים משמעותיים.

בנוסף, לאדם שהשפעת הסמים הקלים עליו היא מינימלית ביותר, יכול "להתעורר" הרצון לנסות ולהשתמש גם בסמים מסוכנים יותר, שאינם נחשבים לסמים קלים. מצב זה דומה למשל, להבדיל, למצב בו אדם רץ 10 ק"מ ללא כל קושי, ולכן הוא מחליט לנסות ולרוץ 20 ק"מ.

הסמים המסוכנים יותר בהכרח ישפיעו על האדם באופן חמור יותר, בין אם מבחינה גופנית ובין אם מבחינה נפשית, וכן הדרך להיגמל מהם תהיה קשה הרבה יותר.

 

לסיכום, אני חושב שאין לתת חנינה ולהתחשב בצרכני סמים קלים באופן שונה מצרכני סמים שאינם קלים. כל סם הוא סם, וגם הסמים ה"קלים" משפיעים באופן שלילי על המשתמשים בהם, בין אם מבחינה גופנית ובין אם מבחינה נפשית, למשל – גורמים להם לחרדה. בנוסף, גם עם צרכנים שכמעט ולא נגרם להם כל נזק מהשימוש בסמים הקלים – אין להקל. עקב חוסר ההשפעה השלילית של הסמים הקלים עליהם, הם יכולים להגביר את השימוש בהם, ובכך להגביר את הסיכוי להשפעה השלילית של אותם סמים קלים עליהם, או לחילופין הם יכולים לרצות "לעלות שלב" ולהשתמש בסמים מסוכנים יותר, שבהכרח ישפיעו עליהם באופן שלילי. מתן חנינה לצרכני סמים קלים, יגרום לכך שאותם צרכנים וכן יתר הציבור הרחב, לא יהיו מודעים לתוצאות שעלולות להיגרם ממתן החנינה, או לחילופין להזניח את חשיבותן.

למידע נוסף

תוכן עניינים

הצטרפו לאלפי לקוחות מרוצים!

השאירו פרטים ונציג שירות ישמח לסייע לכם.

הבנה עמוקה: למה יהודים לובשים כיפה על הראש

אחד הסמלים המוכרים ביותר של האמונה היהודית הוא הכיפה, כיפה קטנה שחובשת גברים יהודים על הראש. לכיפה יש משמעות עמוקה במסורת היהודית, והיא משמשת תזכורת מתמדת לנוכחות האל למעלה ולצורך בענווה לפני השכינה.

סנדלים

סנדלים לקיץ המדריך השלם לבחירת הזוג המושלם

כאשר הקיץ מתחיל להראות את פניו, אחת מהבחירות החשובות שעולות בדעתם של רבים היא רכישת סנדלים איכותיים. סנדלים הם לא רק נעלי קיץ אופנתיות, אלא גם פתרון נוח ובריא לרגליים בימים החמים. הם מאפשרים לרגל לנשום, מציעים נוחות מרבית במהלך הליכה ארוכה ומהווים אביזר אופנתי שמשלים כל תלבושת. בחירת סנדלים איכותיים יכולה להשפיע משמעותית על בריאות הרגל ועל הנוחות הכללית במהלך היום.

אל תעצרו כאן

יש עוד מה לגלות

צעצוע עץ

היתרונות של בחירת צעצועי עץ לילדים

כשמדובר בבחירת צעצועים לילדים, האפשרויות יכולות להיראות אינסופיות. עם זאת, סוג אחד של צעצועים שעמד במבחן הזמן הוא צעצועי עץ. צעצועים קלאסיים אלה מציעים מגוון יתרונות לילדים בכל הגילאים, מה שהופך אותם לבחירה פופולרית עבור הורים ומטפלים.

עריסה

איך לבחור את העריסה המושלמת לחדר הילדים שלך

לפני רכישת עריסה לתינוק מדוד את השטח בחדר הילדים שלך כדי להבטיח שהיא תתאים בנוחות. שקול את פריסת החדר והיכן תוצב העריסה. בחר בעריסה שלא תעמיס את החלל אבל עדיין מספקת מספיק מקום לגישה נוחה.